23948sdkhjf

Dansk detailhandel mister tusinder af butikker

Internethandel og ændrede forbrugsmønstre presser de lokale forretninger

Danmarks detaillandskab har gennemgået en markant forandring i det seneste årti. 

En ny analyse fra SMVdanmark afslører, at landet har mistet 3.752 fysiske forretninger fra 2012 til 2022.

Analysen viser en generel nedgang i antallet af butikker på tværs af landet, med kun få kommuner der oplever vækst. Særligt hårdt ramt er brancher som tøj og elektronik, hvor ændrede forbrugsmønstre og stigende internethandel har sat sit præg.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra SMVdanmark.

- Små forretninger og virksomheder har historisk set svære vilkår, og udviklingen skyldes i høj grad ændrede forbrugsmønstre. Internethandlen udgør nu en væsentlig del af danskernes indkøb, hvilket udfordrer de fysiske forretninger og det lokale byliv, siger Thomas Gress, seniorøkonom hos SMVdanmark.

Tilbagegangen har ramt både store og små kommuner. København, Aarhus og Aalborg har oplevet den største absolutte nedgang i antallet af forretninger, mens mindre kommuner som Ishøj, Billund og Rebild er blandt de hårdest ramte målt per 1.000 indbyggere. 

Kun fem kommuner - Hvidovre, Stevns, Ikast-Brande, Albertslund og Lejre - har oplevet en vækst i antallet af forretninger.

- Når folk flytter væk fra mindre byer, falder forretningernes kundegrundlag. Det gør det sværere at drive en virksomhed, og flere forretninger må lukke. Færre forretninger og mindre byliv kan så være en medvirkende årsag til, at flere søger mod de større byer, og så risikerer småbyerne at havne i en negativ spiral, siger Thomas Gress.

For at overleve i det udfordrende marked, anbefaler SMVdanmark, at fysiske butikker fokuserer på at tilbyde unikke oplevelser, som ikke kan matches online. Dette kan inkludere muligheden for at smage, dufte og røre ved varer, samt den umiddelbare tilgængelighed af produkter.

- Fysiske forretningers styrke ligger i den fysiske oplevelse. At kunne smage, dufte og røre ved varerne samt tage dem med hjem med det samme – det er noget, nettet ikke kan matche, og det er her, detailhandlen kan levere en overlegen handelsoplevelse, siger han.

Artiklen er en del af temaet Detail.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062